Valtsimislaagrite tööpõhimõte ja tüübid
Veermiklaagrid võimaldavad erinevate masinaosade vahelist hõõrdumist vähendavat pöörlevat liikumist.
Tehnoloogias kasutatakse veermiklaagreid seetõttu muu hulgas võllide ja telgede juhtimiseks ja toetamiseks. Rull-laagrid põhinevad veerehõõrdumise põhimõttel: nad koosnevad sise- ja välisrõngast, mille vahel veerevad veeremielemendid, mida hoiab eraldi puur, et veelgi vähendada hõõrdumist ja kulumist. Sõltuvalt koormusest kasutatakse eri tüüpi veeremielemente, näiteks kuulid
või rullid. Veermiku kujuga seotud veeremishõõrdumise tõttu sobivad
kuullaagrid eriti hästi suurte kiiruste puhul, samas kui rull-laagrid sobivad paremini suurte koormuste puhul.
Veerelaagri määrdeaine ülesandedVeerelaagri määrimise eesmärk on vältida metallilist kontakti veeretus- ja liugpindade vahel määrdefilmi abil, et vähendada veelgi liughõõrdumist veerelaagris. Lisaks sellele parandab liuglaagri määrimine kulumiskaitset. See hoiab ära laagrikahjustused, pikendab laagri kasutusiga ja suurendab töökindlust. Sõltuvalt määrdeaine tüübist (õli
või määre koos sobivate lisanditega) on libiseva laagri määrdeaine täiendavad ülesanded korrosioonikaitse, laagri soojuse hajutamine, laagri kaitsmine sisemise ja välise saastumise eest, laagri jooksumüra summutamine ja laagri tihendite tihendava toime toetamine.
Otsustuskriteeriumid määrde- või õliliigutuse kohta
Määrdeõli kasutatakse umbes 90 % kõigist veeremilaagritest. Määrimise peamised eelised on järgmised
- väga väike konstruktsioonikulu
- hea toetus laagri tihendamisele
- pikk kasutusiga
- väike hõõrdemoment
- head avariijooksu omadused koos tahkete määrdeainetega
- head mürasummutusomadused
- Õige valiku korral pakuvad määrded usaldusväärset määrimist laias kiiruste ja koormuste vahemikus kõigi laagertüüpide puhul, välja arvatud spiraalrull-laagrid.
Määrdeainete struktuur ja iseloomustus
Määrdeained koosnevad baasõlist, mis on seotud paksendajaga. Selle tulemusena jääb õli määrdepunkti. Seal tagab see tõhusa kaitse hõõrdumise ja kulumise eest ning sulgeb määrimiskoha välismõjude, näiteks niiskuse ja võõrkehade eest. Seetõttu on
määrded ideaalsed kasutamiseks veeremilaagrites. Määrde tüüpilised omadused, nagu tilkumistemperatuur, kandevõime ja veekindlus, määratakse kindlaks baasõli ja paksendaja abil. Määrdele lisatud lisaained parandavad korrosiooni- ja kulumiskaitset, kandevõimet ja haardumisvõimet ning vananemiskindlust.
Veermikulaagrirasva valiku näitajadVeermiku laagrirasva valik põhineb veermiku konstruktsioonil ja veermiku puuri materjalil (metall või plast), samuti töö- ja kasutustingimustel, nagu töötemperatuur, kiirusvahemik, rõhukoormus ja keskkonnamõjud (vesi, tolm või agressiivsed ained). Järgmised omadused on kättesaadavad veeremilaagrite määrde iseloomustamiseks.
1
. NLGI klassMäärimisrasvade puhul on konsistentsus määrde tugevuse parameetriks. NLGI järgi liigitatakse määrdeid väga pehmest (klass 000) kuni väga kõva (klass 6). NLGI klassi 1-4 kuuluvad määrded sobivad kasutamiseks veeremilaagrites.
2
. Tilgumistemperatuur (°C)Määrdeõli tilgumistemperatuur on temperatuur, mille juures määrde vedeldub. See on tunduvalt kõrgem kui soovitatav töötemperatuur, mille veeremilaagri puhul määrab lisaks ümbritseva keskkonna temperatuurile ka laagris töö ajal tekkiv soojus.
3
. VKA väärtusNelipallitesti on katseseade määrdeainete jaoks, mida kasutatakse suure pinnasurve juures. See koosneb pöörlevast jooksvast kuulist, mis libiseb kolmel liikumatul kuulil. Määrdeaine maksimaalse koormuse vastuvõtmise katse ajal mõjub kuulile katsejõud, mida suurendatakse järk-järgult, kuni neljakuuli süsteem keevitab hõõrdesoojuse tagajärjel.
4
. DN-väärtus (kiirustegur)DN-väärtus määrab kindlaks maksimaalsed ümbermõõdukiirused, milleni võib määrdeainet veeremilaagris kasutada. See arvutatakse laagri kiiruse, keskmise laagri läbimõõdu (millimeetrites) ja teguri põhjal, mis võtab arvesse laagri konstruktsiooni libiseva hõõrdumise komponenti.
5
. SKF Emcor väärtusSKF Emcor meetodit kasutatakse veeremirasvade korrosioonivastaste omaduste hindamiseks. Määrdele lisatakse vett ja seda katsetatakse korrosiooni suhtes isesuunatud kuullaagrites, mille tööaeg, kiirus ja teatud seisuaeg on määratletud vastavalt DIN 51802. Kui katserõngaste visuaalne kontroll ei näita korrosiooni, on korrosiooniklass 0. Kui korrosioon on väga tugev, on korrosiooniklass 5.
Veerelaagrite määrimineVeerelaagrite kõrge töökindluse oluline eeldus on pidev määrdeaine tarnimine. Laagri esmakordsel määrimisel või uuesti määrimisel tuleb järgida laagri tootja juhiseid. Seda tuleb täita nii, et kõik funktsionaalsed pinnad oleksid usaldusväärselt määritud. Aeglaselt töötavaid laagreid (DN-väärtus < 50 000) ja nende korpuseid võib täita täielikult, kiiresti töötavaid laagreid (DN-väärtus > 400 000) kuni 1/4 ulatuses vabast laagri sisemusest. Muul juhul on soovitatav täita kuni 1/3 ulatuses.
Rasvaga määritud laagrid on piisavalt töökindlad, kui ei ületata ümbervärvimisintervalle. Ümbervärvimine on vajalik, kui määrde kasutusiga on lühem kui laagri eeldatav kasutusiga. Ümbervärvimine toimub määrdepüstoli või automaatsete määrimissüsteemide abil. Võimaluse korral tuleks uuesti määrimine teostada töö ajal. Ümbervärvimiskogused on 50-80 % esialgsest täitekogusest. Kui kasutatud määrde eemaldamine ei ole võimalik, tuleb määrde kogust piirata, et vältida laagri üle määrimist.
Kui järeldefitseerimisintervall on pikk, tuleb määrde asendada võimalikult täielikult. Enne vahetamist teist tüüpi määrde vastu tuleb veeremilaagrit alati puhastada või määrde uuesti määrida, kuni vana määrde on laagrist täielikult välja pressitud. Sellisel juhul tuleb eelnevalt kontrollida määrdeainete segunevust ja materjali kokkusobivust.